گفتگوها در مورد غزه؛ سیاست‌های مسموم و اهداف توهم‌آمیز!
04/17/2024 | برگرفته از شمارۀ 487 جریده الرأیه

Print


(ترجمه)
گفتگوها در خصوص جنگ غزه هنوز بر سر جایش است؛ گرچه بیانیه‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌ها در این خصوص در اماکن مختلف دائر گردیده و جریان دارد؛ گاهی در مصر، گاهی در قطر، گاهی در پاریس و گاهی در واشتگتن.
بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی 7 مارچ 2024م در کنگرۀ امریکا در ساختمان کاپیتال گفت: «هنوز در این‌جا خلاهای وجود دارد، اما من رهبری"اسرائیل" را برای عمل نمودن به دست‌یابی به توافق توصیه نمودم و ایالات متحدۀ امریکا هر آنچه در توان دارد برای تحقق این هدف به خرج می‌دهد.»
اما بلینکن، وزیرخارجۀ امریکا بعد از این سخنرانی‌که بایدن در کنگرۀ امریکا ارایه کرد، گفت: «کار بر حماس متوقف می‌شود، حالا توپِ ‌بازی به دست حماس است.» هم‌چنان او گفت: «بدون شک واشنگتن همیش برای تطبیق توقف جنگ فشار وارد کرده است.» هم‌چنان وی افزود: «تنها مشکل حماس است، مشکل اینست که وقتی حماس تصمیم می‌گیرد که برنامه توقف جنگ تطبیق نشود همه از این موضوع استفاده می‌کنند.»
در بیانیه‌ای که از بخش استخبارات اسرائیل(موساد) به تاریخ 9 مارچ 2024م. صادر شد، چنین آمده است: «بدون شک تلاش‌های انجام شده برای دست‌یابی به توافق برای توقف جنگ در نوار غزه دوام داشته، اگرچه آرزوها برای دست‌یابی به آتش‌بس در جریان ماه مبارک رمضان ناکام شده است. وی هم‌چنان افزود: «حماس به موقف خود محکم بوده و برای بالا رفتن خشونت در منطقه در جریان ماه مبارک رمضان تلاش می‌کند.» هم‌چنان وی گفت: «بدون شک جنگ بدون از بین بردن و خاتمه دادن حماس به پایان نمی‌رسد.»
اما نتانیاهو، نخست وزیر رژیم یهود در عکس‌العمل به گفتگوهای اخیر قاهره گفت: «رژیم یهود هیچ پیش‌نهاد جدیدی را از حماس در قاهره برای رهائی اختطاف شده‌های ما دریافت نکرده و تأکید نموده که اسرائیل به خواسته‌های"توهمی" حماس تن نمی‌دهد. او هم‌چنان گفته که تنها تغییر در موقف‌گیری‌های حماس می‌تواند زمینه‌ای پیش‌رفت گفتگوها را مساعد نماید.»
روزنامۀ شرق الوسط به تاریخ 10 مارچ 2024م. از سامی ابوزهری، رهبر حرکت حماس نقل قول نموده و گفته است: تل آویو مام تلاش‌های میانجی‌گران را برای دریافت آتش‌بس در غزه در خلال گفتگوهای که در چهار روز ادامه پیدا کرده وقاهره میزبانی آن را به عهده داشته، به ناکامی مواجه ساخت؛ حسب آنچه که رویترز در روز پنج‌شنبه نشر نموده ابوزهری افزوده است: «اسرائیل خواسته‌های حماس را مبنی بر توقف پیش‌روی‌ها، اخراج نیروها، تعهد آزادسازی ورود کمک‌ها و بازگشت بیجاشده‌گان را رد می‌کند.»
پس باگذشت پنج ماه از آغاز این جنگ جنایت‌کارانه چی چیزی در مورد این گفتگوها اتفاق خواهد افتاد؟! با وجود این‌که در حدود چهار ماه از آغاز گفتگوهای اولی در ماه 11 سالقبلی برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس و رهائی زندانیان سپری شده است.
قبل از این‌که بعضی از این گفتگوها و اهداف سیاسی آن را یاد کنیم و قبل از این‌که محتوای این گفتگوها و اسباب ناکامی شانرا برای دست‌یابی به توافق بیان نمائیم، به قضیۀ متعلق به گفتگوهای مربوط به اسیران و به گفتۀ خودشان حالت بشری و مسائل مربوط به قضیۀ توقف جنگ و اخراج از غزه را بیان می‌کنیم:
- در این خصوص بعضی از اختلافات سیاسی و  کشمکش‌ها بین دو حزب در بین امریکا وجود دارد که بالای قدرت حاکم در حکومت امریکا و آوردن فشارها بالای رژیم یهود تأثیر نموده است؛ چنانچه این مسأله در قضیۀ کمک‌ها برای رژیم یهود بارز می‌باشد؛ کمک‌هایی‌که حزب جمهوری خواه آن را پیش نموده و حزب دموکرات وقتی آن را به موضوع کمک‌ها برای اوکراین و تایوان و مسأله مهاجرت مقایسه نموده بسیار به صورت حقیرانه رد کرد.
- حکومت رژیم یهود و در پشت آن بیشترین یهودیان برای پایان‌دادن حماس به شکل نظامی و تأمین شهرک‌های اطراف غزه اصرار نمودند؛ چیزی‌که به نام غلاف غزه یاد می‌شود، این مسأله‌ای است که تقریبا نظامی‌ها و سیاسیون رژیم یهود بر آن اجماع کردند.
- هم‌چنان حالت ضعف سیاسی در حکومت امریکا به سبب نزدیکی زمان کمپاین‌های انتخاباتی و به سبب مشکلات سختی که بایدن در زمان ریاستش به آن مواجه گردیده، نیز وجود دارد که از آن جمله قضیۀ جنگ در اوکراین و مشکلات اقتصادی و مشکل مهاجرت به سوی امریکا از طریق مرزها است.
- حکومت رژیم یهود عبارت از يك تركيب سیاسی و مخلوط است که بر تصامیم قطعی در مسائل بزرگ سیاسی که تعلق به راه‌حل ایجاد دو دولت و به رسمیت شناختن حماس در خودگردان فلسطین دارد ناتوان است، اما نقطۀ توافق شان به رد تنازل در برابر این قضیۀ حساس وجود دارد.
 و از جریان این دریافت‌ها و  نتایج فوق به این نتیجه می‌رسیم: آنچه امریکا آن را در خصوص قضیۀ راه‌حل ایجاد دو دولت و ادغام حماس با سازمان آزادی‌بخش فلسطینی مطرح می‌کند، به یک معضل بزرگ مواجه گردیده که مورد قبول یهود نیست؛ مخصوصاً بعد از حوادث 7 اکتبر 2023م. لذا سیاست امریکا بر مسائل مشخص تمرکز نموده که حکومت یهود آن را رد کرده و به خاطر همین مسائل تلاش به انجام فشارهای زیاد دیپلوماتیک دارد. این چیزی است که اظهارات کاخ سفید را در مورد حماس که آن را علت این مشکل خوانده تفسیر و توضیح نموده است، علاوه بر آن‌که در این گفتگوهای پیشنهادی کم‌ترین چیزی بوده که امریکا در خصوص خاتمۀ جنگ و رهائی زندانیان مطرح نموده است.
تمرکز ادارۀ امریکا به هدف حصول نتایج فعالیت‌های انتخاباتی بوده، نه به هدف پیدا کردن راه‌حل به این مشکل. هم‌چنان تمرکز ادارۀ امریکا به هدف بیرون‌رفت از فشارهای  داخلی و جهانی است که به دلیل وضعیت بشری به وجود آمده و چهرۀ امریکا را مخدوش ساخته است. به دلیل این‌که امریکا در برابر تصمیمی ایستاده شده که برای توقف جنگ در غزه گرفته شده است.
مسألۀ ناکامی گفتگوها به سبب اصرار یهود و به سبب فشارهای است که از طرف امریکا و مزدورانش از جمله مصر، قطر، ترکیه و غیره بالای حرکت حماس وارد شده و به عنوان یک مسأله توصیفی و شعاری تبدیل شده است.
مکر و نیرنگ‌های بین‌‌المللی برای از بین بردن وجود نظامی حماس به یک واقعیت تبدیل شده تا حماس به یک حزب سیاسی تبدیل شده و با سازمان آزادی‌بخش فلسطینی مدغم گردد تا امریکا بتواند از این طریق وارد موضوع راه‌حل ایجاد دولت شده و از این طریق با تمام دولت‌های منطقه ایجاد استقرار سیاسی و عادی داشته باشد و برنامه‌های کلانش را در گذرگاه‌های آبی و خشکه از سر آغاز نموده و راه را برای چین قطع نماید و از طرف دیگر اروپا را در زیر بار سیاسی‌اش قرار دهد.
قبل از این‌که ختم کنیم، یادآوری می‌کنیم که این گفتگوها بی‌ثمر بوده و هدف آن از بین بردن حماس به صورت نظامی است؛ اگرچه با نام کمک‌های بشری و نجات گیروگانان است. بر این هدف توافق بین المللی با امریکا و رژیم یهود و اجیران‌شان از حکام ما نیز هست؛ اما نقطۀ اختلاف با رژیم یهود که باعث این پیچیده‌گی شده، همانا موضوع راه‌حل ایجاد دو دولت و مدغم نمودن حماس سیاسی با سازمان آزادی‌بخش فلسطین است که در حقیقت مقدمه‌ای برای ایجاد استقرار سیاسی و عادی‌سازی روابط است. این چیزی است که پیشرفت را در این گفتگوها ناکام ساخته است.
در اخیر موارد زیر را به صورت تأکید بیان می‌کنیم:
1- چنین گفتگوهای ممکن نیست که به نتیجۀ مثبت برسد؛ جز این‌که ذلت و نیرنگ را از جانب حکام مسلمانان که آلۀ دست امریکا هستند و جز کید و مکر دولت‌های اروپائی چیزی دیگری نیست.
2- آنچه که بنام رفع فشارها بر مسلمانان غزه تعلق می‌گیرد، شرعاً جائز نیست که بهانه‌ای برای تنازلات قرار گیرد که باعث به رسمیت شناختن رژیم یهود و یا به رسمیت شناختن سازمان آزادی‌بخش فلسطینی و یا منجر به ایجاد دو دولت گردد؛ اگرچه باعث شهادت شهداء، خونریزی و معیوبین گردد.
3- امریکا برای دست‌یابی بعضی مسائل؛ از جمله ایجاد دو دولت و ادغام حماس در جناح سیاسی است و امریکا فشارهای سیاسی را برای تطبیق این برنامه دنبال می‌کند؛ مانند محکمۀ جنایات بین‌المللی و یا خوش‌بینی به نقش اروپا بر ضد جنایات یهود و یا بهره‌بردن از واکنش مردم داخل امریکا و داخل سازمان‌های امریکائی مثل کنگرۀ امریکا و بعض از سازمان‌های حقوقی امریکا. بناءً این گفتگوها به همین شکل ادامه یافته، بدون این‌که کدام نتیجۀ جز مصالح امریکائی‌ها و یهودیان و اجیران شان را از حکام ما در پی داشته باشد. هدف این فعالیت‌ها بازنمودن دروازۀ کمک‌های بشری مانند گذرگاه‌ها و یا تلاش برای از بین‌بردن این حالت و غیره نبوده، بلکه هدف آن چیزی است که امریکا می‌خواهد. هدف این گفتگوها این چیزها نه؛ بلکه هدف طرح مقدمات و بهانه‌های است که وسیلۀ داخل شدن به امور خطرناکی است که باعث نارضایتی الله سبحانه وتعالی و رسول آن و باعث ذلت مسلمانام می‌گردد.
از او سبحانه وتعالی می‌خواهیم که مکرشان را بر خودشان برگرداند و مسلمانان را از مکر و شر شان در امان نگهدارد! و از الله سبحانه وتعالی می‌طلبیم که این حالت که بر غزۀ هاشم سپری می‌شود مقدمه‌ای برای فرج و پیروزی بزرگ الهی  باشد که باعث سقوط کاخ‌های اجیران و باعث اقامۀ دولت اسلامی قدرتمند گردد که به وسیلۀ آن تمام مسلمانان عزت پیدا کنند!

﴿وَقَدْ مَكَرُواْ مَكْرَهُمْ وَعِندَ اللّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ)(فَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ﴾ [ابراهیم: 46 - 47]
ترجمه:و آن‌ها همه تدابیر توطئه‌گرانه خود را به کار بردند؛ درحالی‌که تدابیر آن‌ها نزد الله (سبحانه وتعالی برملا و آشکار است) هرچند از تدابیرشان کوه‌ها فروپاشیده شوند. پس هرگز مپندار که الله با رسولانش وعده خلافی کند، مسلماً الله شکست‌ناپذیر و منتقم است.
برگرفته از شمارۀ 487 جریده الرأیه
نویسنده: استاد حمدطبیب بیت المقدس
مترجم: مصطفی اسلام




   ارسال نظر