سخن هفته: کید روسیه و صدای مستضعفین
10/29/2022 | ابراهیم منیب

Print


روز چهارشنبه بتاریخ ۴ عقرب در نشست مجازی بین سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع به سلسله ابراز نظرهای در مورد تهدید آسیای‌میانه از سوی افغانستان، این بار پوتین ریس‌جمهمور روسیه از ورود شبه نظامیان به داخل کشورهای آسیای میانه و بی‌ثباتی از طرف افغانستان ابراز نگرانی نموده و خواستار پر نمودن خلاهای امنیتی و اطلاعاتی درین کشورها و مرزهای آنان شده است. وی از وجود گروه‌های شبه نظامی داخل افغانستان یاد نموده و آنان را تهدید برای منافع کشورش در آسیای میانه خوانده است.
این اولین یاآخرین نگرانی روس ها نیست؛ بلکه از زمان به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان بارها روسیه از تهدید مرزهای بعضی کشور های آسیایی میانه ابراز نگرانی کرده است و ممکن این نگرانی ها ادامه داشته و اظهارنظر های تند تر از گذشته صورت بیگرد؛ اما چرا؟
آسیای میانه منطقه‌‌ای تحت نفوذ سیاسی و نظامی روسیه با داشتن مرزهای مشترک با شمال افغانستان یکی از دهلیزهای عبوری به مرزهای روسیه شمرده می‌شود. بعد از شروع جنگ اوکراین و مصروفیت نظامی روسیه در مرزهای غربی، روسیه نسبت به مرزهای جنوبی خود بیشتر از پیش محتاط شده است. در واقع نگرانی های روسیه ناشی از ضعف بی پیشنه آنها نسبت به حفظ نفوذ وسلطه خود در کشور های اسلامی آسیایی میانه است. موج نارضایتی مردم، بیداری اسلامی و به خصوص تلاش مستمر امریکا برای باز کردن جای پای در حیاط خلوط روسیه یعنی کشور های اسلامی آسیایی میانه، روسیه را واداشته است که از تهدید تروریزم به عنوان ابزار برنده استفاده کنند. پس از به قدرت رسیدن ا.ا.ا در افغانستان موج نگرانی روس ها افزایش یافته و سبب شده دست به تحرکات و رزمایش‌های نظامی، اطلاعاتی، استخباراتی بزنند و ضعف خود را با اعلان موجودیت گروه های تروریستی در افغانستان پنهان نمایند.
آنچه مقامات روسیه و دولت‌های این منطقه درین مورد به تصویر می‌کشند و آنچه واقعیت اصلی قضیه است فرق دارد. از زمان جنگ اوکراین خلاءهای که بر اثر مصروفیت بالای دستگاه امنیتی و استخباراتی روسیه به جانب جبهه غربی آن در آسیای مرکزی بوجود آمده است، ترس از دست دادن نفوذ خود درین منطقه و جاگیری برای نفوذ رقیب آن امریکا از سوی روسیه وجود داشته است. از سوی دیگر آزادسازی افغانستان از جنگال امریکای استعمارگر و قدرت‌گیری ا.ا.ا منحیث جریان جهادی اسلامی در افغانستان، نگرانی جدی را از بیداری مسلمانان و تحرک بیشتر جریان‌های جهادی اسلامی که بیش از سه دهه زیر سرکوب و سانسور دولت‌های مستبد آسیای میانه روز و شب را گذرانده اند، از سوی کشورهای آسیامیانه و بادارشان روسیه ایجاد کرده است. بنا روسیه خود را مجبور می‌داند که انسجام نیروهای سیاسی و امنیتی خود را درین منطقه از سطح متوسط به سطح بالا حفظ کرده و به بهانه تروریسم این دو نگرانی‌ را به سمع دنیا، منطقه و ا.ا.ا برساند. با این صورت روسیه اجندای امنیتی و سیاسی خود را در آسیای میانه در اولویت خود دارد و می‌خواهد با ابراز این‌گونه صحبت‌ها و استفاده از کارت تروریسم، کشورهای منطقه بشمول ا.ا.ا را شامل این اجندا نماید.
فراموش نگردد که نه تنها روسیه استعمارگر بلکه امریکا و چین نیز هر از گاهی صحبت‌های ازین دست می‌نمایند و آنان نیز با استفاده از کارت تروریسم، خواستار دخیل‌سازی ا.ا.ا در اجندای ضدتروریسم و شامل‌سازی آن در روندهای منطقوی امنیتی و استخباراتی هستند. ازینجا واضح می‌گردد همه قدرت‌های بزرگ امروز مانند امریکا، چین و روسیه با وجود اختلافات و رقابت‌های جیوپولیتیکی‌شان، در زمینه مبارزه با اسلام‌سیاسی و جهادی نگاه واحد داشته و منافع‌شان را تحت تهدید این جریانات در سرزمین‌های اسلامی خصوصا آسیای‌مرکزی می‌بینند. از آنجا که آنان فرصت دخالت مستقیم برای سرکوب نظامی مسلمانان و جریانات اسلامی جهادی نمی‌بینند و مصروف بازی‌ها و رقابت‌های جیوپولیتیکی بین خود اند، آگاهانه می‌خواهند کشورهای منطقه را درین اجندای سرکوب و مبارزه با جریانات جهادی بوسیله تشویق، فشار، تهدید و حتی همکاری‌های اطلاعاتی دخیل سازند و نقش بیشتر درین مسیر برای آنان دهند.
بنا ا.ا.ا در پرتو واقعیت این قضیه می‌باید متوجه وضعیت موجود، اجندای روسیه و دولت‌های آسیای مرکزی شده و درین موضوع محتاط و حساس باشد. آنها مکلف اند که از ظرفیت قدرت موجود در داخل افغانستان پی برده و این ظرفیت را با انرژی داخل سرزمین‌های آسیانه میانه وصل نماید. انرژی که از سوی مسلمانان و جریانات اسلامی در آن منطقه شعله می‌زند و صرف منتظر جرقه‌ای اند که ازین سو برای آنها نشان داده شود. مردم مسلمان و زجر کشیده آسیای میانه سالیان سال زیر چکمه‌های آهنین شوروی وقت سرکوب و کشتار شده اند و اکنون زیر ظلم و شکنجه بقایای شوروی سابق نفس می‌کشند. محصور ماندن جهاد و گروه های جهادی در افغانستان به معنی جفا در حق صد ها هزار مسلمان است که در کشور های اسلامی آسیایی میانه زیر رقابت خون آشام روسیه، چین و امریکا زجر می کشند و شب روز خود را فضا دور ازاسلام و حتی توهین به اسلام سپری می کنند.
 بر ا.ا.ا و به خصوص به گروه های جهادی که از کشور ها اسلامی آسیایی میانه در افغانستان هستند، واجب است تا این بار اجازه ندهد فرصت مصروفیت روسیه در اوکراین، بیشتر شدن نفوذ سیاسی و استخباراتی امریکا را در آسیای میانه مساعد سازد و به جای آن ازین فرصت برای به زلزله درآوردن پایه‌های نظام‌های مزدور این منطقه برای تقویت قدرت اسلامی استفاده ببرد و مردم آسیای میانه منحیث نزدیک‌ترین مسلمانان مظلوم به افغانستان، اولین مردمی می‌باید باشند که سرزمین‌ آنان از یوغ نظام‌های وابسته روسی آزاد و فتح گردد. اینجاست که الله سبحانه و تعالی بر مجاهدان برای نصرت و یاری مستضعفین صدا می‌زند، گویی که یکی از این مخاطبین کلام الله مجید، مجاهدان و مخلصین ا.ا.ا است، آنجا که می‌فرماید:

وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا نساء - آیه ۷۵
الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا نساء - آیه ۷۶
و [ای مؤمنان،] شما را چه شده ‌است که در راه الله و [برای یاریِ] مردان و زنان و کودکان ستمدیده پیکار نمی‌کنید؟ همان کسانی که می‌گویند: «پروردگارا، ما را از این شهر و مکان که اهالی‌اش ستمکارند بیرون ببر و از سوی خویش برای ما یار و کارسازی قرار بده و از جانب خود یاور و مددکاری برایمان بگمار». نساء - آیه ۷۵
کسانی ‌که ایمان آورده‌اند، در راه الله پیکار می‌کنند و کافران، در راه طاغوت [و حاکمان خودکامه] می‌جنگند؛ پس با یاران شیطان بجنگید که قطعاً نیرنگ [و نقشۀ] شیطان ضعیف است. نساء - آیه ۷۶




   ارسال نظر